Light rain

3°C

Kołobrzeg

16 kwietnia 2024    |    Imieniny: Julia, Erwina, Benedykt
16 kwietnia 2024    
    Imieniny: Julia, Erwina, Benedykt

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

marynarka kołobrzeg

Zarządzenie Szefa Sztabu Generalnego WP nr 040/Org. z dnia 07 czerwca 1991 roku, a za nim rozkaz dowódcy MW nr 079 to początek utworzenia w Kołobrzegu 16 dywizjonu Kutrów Zwalczania Okrętów Podwodnych (16 dKZOP). Oprócz niego powstaje również Komenda Portu Wojennego Kołobrzeg (KPW Kołobrzeg). Obydwie jednostki nakazano sformować do dnia 31.08.1991 roku.

W sumie, KPW odradza się w naszym mieście po raz trzeci, tylko tym razem dla obsługi 16 dywizjonu. Pierwszy raz funkcjonowała zaraz po wojnie w latach 1946-1950 [JW 5074]. Drugi raz, sformowano ją na krótko w latach 60-tych [JW 1369] dla obsługi 32. dywizjonu Okrętów Pogranicza.

Wracając do interesujących nas czasów i jednostek, możemy stwierdzić, iż numer 16 nie jest przypadkowy. Bierze on swoją podstawę od 16 dywizjonu ścigaczy, który miał być sformowany w Kołobrzegu na czas „W” (1) na bazie Bałtyckiego dywizjonu Okrętów Pogranicza(2). Jednostki te miały za zadanie: poszukiwanie, śledzenie i zwalczanie okrętów podwodnych przeciwnika współpracując z 11 dywizjonem ścigaczy z Helu oraz ze śmigłowcami Mi-14PŁ z Darłowa. Swego czasu, kołobrzeska jednostka była najsilniejszym zespołem okrętów ZOP w polskiej MW.

Na wyposażeniu 16 dKZOP znalazło się 11 kutrów Zwalczania Okrętów Podwodnych projektu 918M – znane w NATO jako „Pilica”. Polskiej Marynarce Wojennej udało się zaprojektować serię okrętów o sporych możliwościach i niespotykanych na świecie rozwiązaniach. Kutry proj. 918 zaczęto produkować na przełomie 1972/73r w stoczni MW w Gdyni. Po zbudowaniu 5 sztuk przeprowadzono modernizację – stąd litera M przy kolejnych okrętach. Pierwsze pięć sztuk jako zwykłe kutry pościgowe pozostało ostatecznie po reformie w Straży Granicznej. Natomiast kolejne kutry już po modernizacji zasiliły 16. dywizjon – 5 sztuk z rozformowanej Morskiej Brygady Okrętów Pogranicza i 6 sztuk z Bałtyckiego dywizjonu Okrętów Pogranicza.

16 dKZOP posiadał na stanie:
•    „KZOP-166” – wcielony do służby 23.04.1977 r.
•    „KZOP-167” – wcielony do służby 28.01.1978 r.
•    „KZOP-168” – wcielony do służby 28.01.1978 r.
•    „KZOP-169” – wcielony do służby 10.02.1979 r.
•    „KZOP-170” – wcielony do służby 07.08.1980 r.
•    „KZOP-171” – wcielony do służby 08.01.1982 r.
•    „KZOP-172” – wcielony do służby 07.05.1982 r.
•    „KZOP-173” – wcielony do służby 22.07.1982 r.
•    „KZOP-174” – wcielony do służby 22.09.1982 r.
•     „KZOP-175” – wcielony do służby 07.01.1983 r.
•    „KZOP-176” – wcielony do służby 24.02.1983 r.

KPW Kołobrzeg pełniła funkcję jedynej bazy morskiej na środkowym wybrzeżu, przystosowaną do zaopatrywania dywizjonu oraz innych jednostek Marynarki Wojennej. Przydzielono jej następujące pływające jednostki pomocnicze:
•    Barka paliwowa „B-3” - proj. BPZ-500A/MW, wcielona do służby 25.07.1988 r.
•    Kuter ratowniczy ORP „Zbyszko” (R-14) – proj. 5002, wcielony do służby 08.11.1991 r.
•    Kuter ratowniczy ORP „Maćko” (R-15) – proj. 5002, wcielony do służby 20.03.1992 r.
•    Holownik redowo-portowy „H-9” – proj. B820, wcielony do służby 27.06.1993 r.

KPW w swojej strukturze posiadała Grupę Ratownictwa, w którą wchodziły kurty R-14 i R-15. Grupa była w gotowości udzielenia pomocy na morzu, a poprzez zastosowanie szybkich łodzi motorowych również i w strefie brzegowej.

W dniach 20-28 czerwca 1993r „KZOP-166” uczestniczył w obchodach „Dni Morza” w Elblągu i jako pierwszy w historii okręt wojenny wpłynął do tego portu. W lipcu 1993 roku, również ten sam okręt uczestniczył w powitaniu w porcie Gdynia przybyłej na pokładzie jachtu „Dannebrog” królowej Danii, Małgorzaty II (3). Jednostki 16 DKZOP często uczestniczyły w różnego rodzaju manewrach i ćwiczeniach, niejednokrotnie z jednostkami państw NATO. M.in. w roku 1998 odbyły się ćwiczenia pod nazwą „Rekin `98” – kołobrzeskie okręty „KZOP-167”, „KZOP-170”, „KZOP-171” i „KZOP-172” miały w zadaniach zlokalizowanie dwóch okrętów podwodnych. W 1999 roku „KZOP-171”pod dowództwem kpt. mar. Jacka Klarkowskiego, został najlepszym okrętem bojowym 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. W następnym roku ta sama jednostka, również uzyskała to wyróżnienie (4).

Podstawowym okrętem w kołobrzeskim porcie wojennym był kuter ZOP. Miał na celu wyszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych przeciwnika. Dzięki swojej konstrukcji i zanurzeniu liczącym 1,36 m mógł wpływać na płytkie wody przybrzeżne i czekać na dogodny czas ataku. Oprócz głównej funkcji, prowadził obserwację wzrokową w systemie obrony przeciwminowej. Przeprowadzał zwiad chemiczny i dozymetryczny, a także był przystosowany do przewozu i zabezpieczenia grup płetwonurków. Jednak najmniej znaną, a równie ciekawą funkcją, którą mógł wykonywać, to pozoracja radiolokacyjna. Mógł on brać w ćwiczeniach jako kuter-cel. Do tej funkcji montowano specjalny czteronożny maszt z dużymi sześcioma odbijaczami radiolokacyjnymi, dzięki którym kuter na ekranie radaru imitował większą jednostkę. Aby nie narażać załogi, trwały prace aby taki kuter-cel był zdalnie sterowany. Do tego zadania według jednej wersji przystosowano wszystkie jednostki proj. 918M. Inna zaś głosi, że tylko jeden okręt poddano tego typu przeróbkom. Wiadomo, że taki kuter/kutry(?) nosił oznaczenie proj. 918MT.

Kutry ZOP posiadały małą wyporność, co było dużym plusem - nie były łakomym kąskiem do łodzi podwodnych. Niestety był to też minus, ponieważ ich dzielność morska pozostawiała dużo do życzenia. Przy stanie morza 3 w skali Beauforta miały problemy z wyjściem z portu i operowaniem na Bałtyku. Zaczęto poważnie już wtedy (początek XXI w.) myśleć nad rozwojem sił ZOP w naszym kraju. Dało to niestety zielone światło do powolnego wycofywania kutrów ZOP z Marynarki Wojennej.

Pierwsze jednostki „KZOP-169”, „KZOP-173” i „KZOP-175” zdjęto ze stanu dywizjonu dnia 23.03.2005 r . Niecałe dwa miesiące później na „KZOP-166”, „KZOP-170”, „KZOP-172” i  „KZOP-176” opuszczono banderę. Najdłużej, bo do 31.03.2006 r. pozostawały w służbie ostatnie cztery kutry: „KZOP- 167”,  „KZOP-168”,  „KZOP-171” i „KZOP-174”.

Dywizjonem kolejno dowodzili:
•    kmdr ppor. Wiesław Pietrzkiewicz (1991-1996)
•    kmdr ppor. Bogusław Tchórzewski ( 1996-2004)
•    kmdr ppor. Arkadiusz Szczechowicz ( 2004 – 2006)
Ostatnimi dowódcami czasowo pełniącymi obowiązki w 16 dKZOP byli:
•    kmdr ppor. Mirosław Kapelańczyk
•    kpt. Rafał Grzybowski.

Rozkazem dowódcy MW nr PF-18/Org./N-1 z dnia 14 marca 2006r rozformowano 16 dKZOP w terminie do 31 lipca 2006r. Tym samym rozkazem rozformowano również KPW Kołobrzeg w terminie do 31.12.2006r. W 2009 roku Agencja Mienia Wojskowego sprzedała 16 jednostek: 11 kutrów ZOP, 2 okręty proj. 1241RE, 1 okręt proj. 776 i 1 jednostkę proj. 888 (5).

Jednak nie wszystkie jednostki dawnego 16 dKZOP opuściły port kołobrzeski. Pozostała jedna „KZOP-172” – po zdemilitaryzowaniu została kupiona przez cywilnego właściciela i już jako „Czsz-172” realizuje rejsy z turystami na redę portu.

Dane techniczne kutra proj. 918M:
•    Długość maksymalna: 28,85m
•    Szerokość maksymalna: 5,80m (bez odbojnic)
•    Wysokość: 27,0m
•    Zanurzenie: 1,36m
•    Wyporność normalna: 86,88t
•    Wyporność maksymalna: 93.03t
•    Prędkość maksymalna: 27,8 węzłów przy 1850 obr./min.
•    Prędkość ekonomiczna: 12 węzłów przy 800 obr./min.
•    Zasięg maksymalny przy prędkości ekonomicznej: 1250-1300 Mm
•    Zasięg maksymalny przy prędkości maksymalnej: 300 Mm
•    Liczba załogi: 19 osób czyli: 13 marynarzy: dwóch nawigatorów, artylerzysta, torpedysta, dwóch radiotelefonistów, dwóch sygnalistów, radarzysta, hydroakustyk, motorzysta, elektryk okrętowy i kucharz + 6 osób kadry (na „KZOP-171” i „KZOP-174” – okrętach grupowych było 7 osób kadry)
•    Niezależność kutra bez zawijania do portu: 5 dób

Napęd:
3 silniki wysokoprężne M50F6 o mocy nominalnej 1000 KM przy 1700 obr./min. i maksymalnej 1200 KM przy 1850 obr./min. każdy, czterosuwowe, 12-cylindrowe w układzie widlastym, napędzające 3 stałe, trzyskrzydłowe śruby napędowe.

Uzbrojenie:
•    Dwie wyrzutnie torped 533,4mm OTAM-53 dla  torped SET-53M (po jednej z każdej strony kadłuba)
•    Początkowo 1 dwulufowa armata  kalibru 25mm 2M-3M, zastąpiona w późniejszym okresie na 1 dwulufową armatę kalibru 23mm ZU-23-2M „Wróbel” ; zapas 2000 pocisków

Wyposażenie radiolokacyjne i obserwacji technicznej:
•    Początkowo stacja radiolokacyjna TRN-311, zamieniona później na SRN-301 [chociaż nastąpiły dalsze zmiany np. „KZOP-167” w 2001r otrzymał stację SRN-741],
•    Stacja hydrolokacyjna o zmiennej głębokości holowania  MG-329M – opuszczana przez rufową ramę wypadową z koszem.
•    Urządzenie dozymetryczne „Andromeda” do wykrywania promieniowania radioaktywnego – pulpit sygnałowo – pomiarowy typu DPS 68 zainstalowany był w sterówce.

Wyposażenie radionawigacji, elektronawigacji i radiokomunikacji:
•    Radionamiernik cyfrowy ARC-1402,
•    Żyrokompas Giria-MK
•    Kompas magnetyczny UKPM-10M,
•    Echosonda pionowa SP-4301,
•    Radiostacja R-617, w późniejszym okresie zastąpione radiostacją RR-3907,
•    Radiostacja R-619-1,
•    Radiotelefon UKF FM-309/K
•    System telefonów SPU-7 z aparatami abonenckimi i hełmofonami,

Odznaki i emblematy 16 dKZOP i KPW Kołobrzeg:
Pierwsze marynarskie naszywki dostali w listopadzie 1995 roku marynarze z Grupy Ratownictwa przy KPW Kołobrzeg. Znak ten wykonany sitodrukiem w firmie STOR z Lęborka zatwierdził dowódca grupy kpt. Stanisław Muszyński. Szybko trafiły na marynarskie mundury i pojazdy. Kilka lat później z inicjatywy por. Artura Wasiewskiego wyprodukowano w firmie HAKO naszywki haftowane. Obydwa wzory były noszone do rozwiązania jednostki. W październiku 1997 roku emblematy otrzymali marynarze z ORP „Zbyszko” i ORP „Maćko”, a w grudniu tego roku załoga z holownika „H-9”. Pierwsze sitodrukowe emblematy 16 dKZOP również drukowano w firmie STOR, a pojawiły się na początku 1997r. Wzór zatwierdził dowódca jednostki kmdr ppor. Bogusław Tchórzewski.
W październiku 1998 roku KPW Kołobrzeg również doczekała się własnej naszywki. Emblematy KZOP wykonane były z czarnego matowego nubuku o średnicy 72mm. Na nim wykonano metodą sitodrukową nadruk sylwetki okrętu na biało-czerwonym proporcu  z żółtą nazwą jednostki oraz żółtym napisem Marynarka Wojenna na okręgu.
Emblematy okrętów ratowniczych , holownika i barki paliwowej podobnie wykonano z tą różnicą, że sylwetka okrętu jest na niebieskim tle z banderą w lewym górnym rogu. Emblematy te stanowiły wyróżnik członka załogi danej jednostki czy okrętu. Cieszyły się sporym zainteresowaniem marynarzy jako widoczny znak służby na konkretnej jednostce pływającej. Im mniejsza jednostka, z mniejszą ilością załogi tym taka odznaka cenniejsza. Z chęcią je zabierano po skończonej służbie w Marynarce Wojennej.
Niestety, w połowie 1999 roku postanowiono ujednolicić naszywki w Marynarce Wojennej i zastąpiono je jednym zwykłym typem „Marynarka Wojenna” z kotwicą. Ale gdzieniegdzie można było spotkać noszone obydwa wzory (6)…

Tomasz Łowkiewicz

Serdeczne podziękowania dla p. Stanisława Domke, ostatniego dowódcy „KZOP-174”, za pomoc i uwagi przy pisaniu tekstu.

Przypisy:
1. Określeniem: czas „W” nazywamy czas wojny.
2. Morze Statki i Okręty 05/2010; J.Ciślak, T.Grotnik; 8 Flotylla Obrony Wybrzeża; str. 13.
3. Przegląd Morski 04/2005; Piotr Andrzejewski; Początki MW na Pomorzu Zachodnim; str. 13.
4. Tamże str. 13.
5. Morze Statki i Okręty, 3/2010; Kronika PMW, str. 23.
6. Zeszyty Naukowe AM Szczecin, G. Ciechanowski, Nieznana historia oznak Marynarki Wojennej.

Bibliografia:
Jarosław Cieślak, Polska Marynarka Wojenna 1995, wyd. Lampart & Belllona, W-wa 1995;
Kmdr ppor. mgr. Piotr Andrzejewski, Początki Marynarki Wojennej na Pomorzu Zachodnim, Przegląd Morski 04/2005;
Przemysław Gurgurewicz, W pościgu za OP cz.1, Bandera 10/2006 str.24
Przemysław Gurgurewicz, W pościgu za OP cz.2, Bandera 11/2006 str.24
Przemysław Gurgurewicz, W pościgu za OP cz.3, Bandera 12/2006 str.24
Grzegorz Ciechanowski, Nieznana historia oznak Marynarki Wojennej, Zeszyty Naukowe Akademia Morska Szczecin, 19/2009, str. 24–34
Jarosław Cieślak, Tomasz Grotnik, 8 Flotylla Obrony Wybrzeża – 45 lat historii w skrócie, Morze Statki i Okręty 05/2010, str. 12-15;
Stanisław Biela, Kutry pościgowe projektu 918, Morze Statki i Okręty 11-12/2017,  str. 48-59;

Źródła internetowe:
Opuszczenie bandery na ścigaczach
https://twierdzakolobrzeg.pl/informacje/372-opuszczenie-bandery-na-%C5%9Bcigaczach – dostęp 23.03.2020 r.
Historia 16 dKZOP
http://archiwum.mw.wp.mil.pl/mw.mil.pl/index6dce.html?vhost=www&akcja=news&id=17590&limes= - dostęp 23.03.2020 r.

marynarka kołobrzeg
marynarka kołobrzeg
marynarka kołobrzeg
marynarka kołobrzeg
marynarka kołobrzeg
marynarka kołobrzeg
marynarka kołobrzeg

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama